Softaajan ruokavalio auttaa jaksamaan

Softaaja saattaa viettää pitkiäkin aikoja metsässä rämpien ja harrastus vaatii muutenkin suhteellisen kovaa kuntoa ja kestävyyttä. Onkin hyvä muistaa pitää itsestään huolta myös pelin ulkopuolella niin säännöllisellä liikunnalla kuin tasapainoisella ruokavaliollakin. Softaajan ruokavaliosuositukseen pätevät samat asiat kuin muidenkin treenaavien ihmisten, eli kokonaisuus merkkaa loppupeleissä eniten. Huonolaatuinen tai liian niukka ruokavalio ei auta palautumaan kunnolla, joten ruuan olisi hyvä olla laadukasta perusruokaa, kuten kasviksia, täysviljoja, kalaa ja vaaleaa lihaa, palkokasveja, hedelmiä, marjoja ja pehmeitä rasvoja. 

Energiaa olisi hyvä saada tasaiseen tahtiin eli noin neljän tunnin välein. Jos sen lähteinä toimivat pääasiassa edellä mainitut, ei energia tule niin kovana piikkinä eikä siitä seuraa välitöntä väsymystä. Tämä on hyvä myös softatessa, missä keskittymisen ei toivoisi herpaantuvan ruokakooman takia. Tasainen ateriarytmi vähentää myös ahmimistilanteita iltaisin. 

Tunti tai pari ennen peliä, kuten ennen treeniäkin, olisi hyvä syödä hiilihydraattipitoinen välipala, jotta jaksat pitää hyvää intensiteettiä yllä koko pelin ajan. Proteiinia sisältävä ruoka nopeuttaa palautumista, joten esimerkiksi maustamaton rahka ja jokin hedelmä voisivat olla sopiva ateria tähän väliin.

Ruuan ei siis tarvitse olla tämän ihmeellisempää, mutta ravintoarvoja on hyvä pitää silmällä. Useilla pelaajilla on arjessa paljon muutakin sisältöä, eikä aikaa ruuanlaitolle ole paljoa. Ruokaa voikin valmistaa ja annostella valmiiksi vaikka sunnuntaisin. Jos käytössä on jääkaappipakastin niin ateriasuunnittelu on entistä helpompaa, sillä ruoat säilyvät vielä pidempään ja annoksia voi sulattaa oman makunsa mukaan. Ruuan lisäksi nesteytys on tietenkin myös tärkeää niin pelissä kuin sen ulkopuolellakin. Varustautuneena ja aktiivisena pelaaja hikoilee jopa huomaamattaan!